Vad är buyer’s remorse?

Buyer’s remorse (ungefär: köparens ånger) kallas det när en person känner ånger efter att ha köpt någonting. Vissa personer blir ofta ångerfulla efter att de har handlat (särskilt vid större affärer) medan andra personer knappt någonsin reflekterar över sina tidigare inköp.

Det finns flera faktorer som kan trigga igång buyer’s remorse och det är viktigt att som företag arbeta proaktivt för att kunderna inte ska bli missnöjda.

Varför kunden ångrar sig

Följande reflektioner är vanliga bland kunder som är tveksamma över sina inköp:

  • Borde jag ha köpt något överhuvudtaget?
  • Behöver jag verkligen den här produkten?
  • Är jag nöjd med mitt köp?
  • Borde jag ha valt något annat alternativ?
  • Är det något fel på produkten som jag har köpt?
  • Har jag blivit lurad?

Exempel på buyer’s remorse

Kalle har köpt en ny sportbil men känner redan efter en vecka att han kanske borde ha köpt en billigare och mer miljövänlig bil.

Petra har flera dagar i rad handlat kaffe latte ifrån ett café och hon märker när hon kollar igenom sina transaktioner att det har kostat henne 200:- kronor under den senaste veckan.

Bosse har köpt en surfplatta för 3000:- kronor men upptäcker att samma surfplatta går att köpa för halva priset online. Bosse känner sig lurad av både företaget och säljaren som sålde surfplattan till honom.

 

Konsekvenserna av buyer’s remorse

Det är inte ovanligt att kunder som upplever buyer’s remorse känner sig negativt inställda till företaget som de handlade hos. Ångerfulla kunder kan:

  • Bidra till antalet returer
  • Sänka kundnöjdheten
  • Skada varumärket

Därför är det viktigt att varje företag tar fram en strategi för hur de ska göra fler kunder nöjda.


Har du någon gång upplevt buyer’s remorse? Lämna gärna en kommentar och förklara varför du ångrade ditt köp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *