Vad är ROAS? (Return On Advertising Spend)

ROAS står för Return On Advertising Spend (ungefär: avkastning på reklamutgifter) och är en metod för att mäta hur stora intäkter en reklamkampanj på nätet genererar per spenderad krona. Ju högre ROAS, desto mer lönsam är reklamen.

ROAS formel

Så här räknar man ut avkastningen på sin onlinereklam:

ROAS = (Intäkter från reklamen/Kostnader för reklamen)

Exempel på ROAS
Ett företag köper en reklamplats på ett ekonomiforum som kostar 5.000 kronor i månaden. Reklamen visar sig vara en lönsam investering som genererar intäkter på 60.000 kronor i månaden.

60.000 kr (intäkter) dividerat med 5.000 kr (utgifter) = 12 kr (ROI).

För varje krona spenderad på reklamen tjänar företaget 12 kr.


Vad har du för erfarenheter av ROAS? Har du en annan bra översättning på svenska? Lämna gärna en kommentar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *