Vad är gerillamarknadsföring?

Gerillamarknadsföring är en reklam- och marknadsföringsstrategi som går ut på att företag använder sig av billiga, okonventionella metoder för att marknadsföra sina produkter och tjänster. Dessa metoder kan exempelvis innefatta att ett företag sätter upp klistermärken och affischer på platser där många personer befinner sig.

Typiska platser för just klistermärken/affischer är soptunnor, elskåp, dörrar och bänkar i eller nära stadskärnor.

Eftersom gerillamarknadsföring är ett mycket billigt och ofta effektfullt sätt att nå fram med ett budskap så passar metoden ypperligt för både stora och små företag. Det är däremot viktigt att man, innan genomförandet av marknadsföringskampanjen, noga analyserar hur både budskapet och tillvägagångssättet kan komma att uppfattas av de personer som är mottagare av marknadsföringen.

Exempelvis är det inte alla som uppskattar när en bänk blir bombarderad av klistermärken och med lite otur kan den typen av marknadsföring slå tillbaka på företaget och skada varumärket.

 

Termen gerillamarknadsföring dök för första gången upp i boken ”Guerrilla Advertising” av Jay Conrad Levinson (Wikipedia). Ordet gerillamarknadsföring härstammar från termen gerillakrigsföring, som handlar om att små grupper gerillasoldater använde sig av kreativa metoder för att besegra fiender som var fler i antal och resursmässigt överlägsna gerillasoldaterna. I samma anda kan små verksamheter idag konkurrera mot företagsjättar genom att använda sig av kreativa marknadsföringsidéer som är billiga, unika och effektfulla.

Sex exempel på gerillamarknadsföring

1. Sätt upp skyltar i rondeller och på gräsmattor. Det går såklart att köpa färdiga skyltar men det är faktiskt väldigt enkelt att designa och göra alldeles egna skyltar. Det finns flera guider på internet om det, t.ex. den här. Vad som ska stå på skyltarna är helt upp till dig.

2. Stå utanför/intill ett evenemang, t.ex. en konsert eller en löptävling och dela ut flygblad, erbjudanden eller rabattkuponger.

3. Skriv ut affischer (det räcker med en färgskrivare och lite tejp) och klistra fast på exempelvis elskåp på väl besökta platser. Tänk på att använda en plastficka för att skydda affischen ifrån regn och snö. Använd mycket tejp/häftstift så att affischen sitter fast även om det blåser.

4. Få fram dina meddelanden på företagets fordon (t.ex. bil, moped, cykel) eller för enkelhetens skull häng på en skylt. Rullande marknadsföringskampanjer kan vara oerhört effektfulla och om du ändå använder dig av bilen till och från arbetsplatsen så kan väl exteriören lika gärna utnyttjas för att ge företaget lite extra uppmärksamhet!

5. Klistermärken är en av de vanligast förekommande gerillamarknadsföringsmetoderna. Du kan antingen göra egna klistermärken, eller beställa färdiga till ett (oftast) lågt pris.

6. Hur ser företagets fönster och balkonger ut utifrån? Byggnadens väggar och tillhörande tomt då? Där kan det finnas plats för att visa upp verksamheten. Varför inte hänga upp en plansch eller investera i en digital skylt?

 

Tips

Kreativ och rolig gerillamarknadsföring brukar spridas som en löpeld via sociala medier. Istället för att vänta på att någon annan ska notera ditt företags gerillamarknadsföring så kan du ge kampanjen en liten kickstart genom att själv dokumentera och ladda upp kampanjen på sociala medier.

Glöm inte att det är viktigt att tänka efter flera gånger innan du genomför en kampanj med gerillamarknadsföring. Kan någon ta illa upp eller ta skada av kampanjen? Finns det någon risk att kampanjen inte är laglig? Var försiktig och använd sunt förnuft!

Vill du ha fler idéer på bra gerillamarknadsföring? Sök på ”Guerilla marketing” + ”examples” eller ”ideas” på Google så hittar du mängder med hemsidor med exempel på gerillamarknadsföring.

Lycka till och lämna gärna en kommentar om ditt bästa knep för en lyckad gerillamarknadsföringskampanj!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *