Vad är falsk marknadsföring?

Falsk marknadsföring kallas det när en näringsidkare bryter mot lagen om vilseledande marknadsföring (8 § MFL). Man kan alltså säga att falsk marknadsföring är synonymt med vilseledande marknadsföring, bortsett från att uttrycket falsk marknadsföring inte uttryckligen nämns i marknadsföringslagen och är alltså inget rättsligt begrepp. Termen falsk marknadsföring är vanligt förekommande i media samt inom marknadsföringsbranschen.

Exempel på falsk marknadsföring

– En klädbutik skriver ”rea” på produkter som de ändå säljer till ordinarie pris.

– Ett läkemedelsföretag påstår att en produkt som de säljer har egenskaper som den egentligen inte har, t.ex. en hatt som botar huvudvärk

– En tillverkare av chokladkakor tar fram en ny förpackning som ger konsumenter intrycket av att chokladkakan är två gånger större än vad den egentligen är.

Lagen om vilseledande marknadsföring (falsk marknadsföring)

I korthet kan man säga att lagen om vilseledande marknadsföring ska hindra näringsidkare att använda sig av marknadsföring som förhindrar konsumenter att fatta välgrundade beslut. Om marknadsföringen som tillämpas av näringsidkaren är vilseledande enligt någon av paragraferna 9, 10 eller 12-17 i marknadsföringslagen räknas marknadsföringen som otillbörlig.
Utöver det är vilseledande marknadsföring som anges i punkterna 1-21 i den svarta listan under alla omständigheter olagliga.

9§ Reklamidentifiering

Det ska vara uppenbart att marknadsföring är just marknadsföring och konsumenterna ska med enkelhet kunna se vem som ligger bakom marknadsföringskampanjen.

§10 Förbud mot vilseledande marknadsföring

Näringsidkaren får inte i sin marknadsföring komma med falska, vilseledande påståenden om sin egen eller någon annans verksamhet. Detta kan t.ex. handla om att ett företag påstår att deras produkter har egenskaper som inte stämmer överens med verkligheten.

§12 Köperbjudanden

Vid marknadsföring av en produkt eller tjänst måste information framgå om bl.a. pris, betalningsvillkor och ångerrätt.

§13 Vilseledande förpackningsstorlekar

Produkter som marknadsförs får inte genom sina förpackningar ge sken av att vara av annan kvantitet, storlek eller utseende än vad de faktiskt är. Exempelvis får inte 1 liter mjölk säljas i en femliters förpackning.

§14 Vilseledande efterbildningar

Näringsidkaren får inte i sin marknadsföring försöka efterlikna andra näringsidkares unika produkter så att dessa kan komma att förväxlas med varandra.

§15 Konkursutförsäljningar

Att i marknadsföring använda ordet konkurs är förbjudet om produkterna inte säljs av, eller åt konkursboet.

§16 Utförsäljningar

Orden utförsäljning och slutförsäljning får endast användas på tre villkor; priserna måste vara betydligt lägre än de ordinarie priserna – produkterna måste säljas under en begränsad tid – det måste handla om en riktig utförsäljning av ett lager eller en betydande del av lagret.

§17 Realisationer

På samma sätt som med ordet utförsäljning så får uttrycket rea (samt snarlika uttryck) enbart användas om rean sker under en begränsad tid och om priserna är betydligt lägre än ordinarie priser. Dessutom måste rean omfatta produkter ur näringsidkarens ordinarie sortiment.

Svarta listan

I bilaga 1 i marknadsföringslagen finns en samling med EU-direktiv som kallas för svarta listan. Svarta listan beskriver bl.a. om marknadsföringsmetoder som är förbjudna att tillämpa för samtliga näringsidkare inom EU. Punkterna 1-21 i svarta listan behandlar falsk marknadsföring. Läs mer om svarta listan här.


Vad har du för erfarenheter av falsk marknadsföring? Känner du till något intressant fall där ett företag har dömts för vilseledande/falsk marknadsföring? Dela med dig!

4 reaktioner till “Vad är falsk marknadsföring?”

  1. TV3 lurar sina konsumenter på TV tablåer world cup of hockey. Dom skriver att matchen börjar tex.
    20.00 så börjar den 21.00 .Det sitter tre muppar och pratar en massa skit och spekulationer i en
    hel timme precis som om man var förstånshandikappad och ej kan bila sig en egen uppfattning!
    det skall stå i tablån att matchen börjar 21.00

  2. Ctc.se har en reklam om man boka en hembesök för varmpump får 5 triss lott gratis.
    Dem kommer på besök men inge triss
    Falsk reklam eller???

  3. Slötittar på TV. Skulle onlinekasino vara ett botemedel för tristess? Möjligen en källa till dyrköpt, kortvarig omväxling, dramatik och spänning men ingen väg till glädje och lycka för det stora flertalet spelare, tvärtom. Vad urbota trött jag är på kasinoreklam i TV, musiken, budskapet och alltihop. Jag som tidigare har gillat Blondie så mycket. Nu förknippar jag bara låten med aggressiv marknadsföring av spel som kan leda till spelmissbruk och all möjlig olycka som konsekvens därav. Kan inte TV-bolagen försöka sälja TV-reklamtid till någon god, medmänsklig, kärleksfull organisation i stället som motpol? Lyft gärna fram meningsfullare aktiviteter. Spelbolagen tjänar bra på spelarna, det förstår jag ju. Men vilken samhällsnytta gör onlinekasinon? Har mediasäljare inget samvete?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *