10 gratis marknadsföringsverktyg

Här har jag samlat tio kostnadsfria marknadsföringsverktyg som gör livet lite lättare för dig som arbetar med marknadsföring.

Här har jag samlat tio kostnadsfria marknadsföringsverktyg som gör livet lite lättare för dig som arbetar med marknadsföring. Alla dessa verktyg kan du använda gratis.

-Klicka här för att se mitt Youtubeklipp om 10 kostnadsfria verktyg som förenklar din marknadsföring-

 

10 gratis marknadsföringsverktyg


 

Sociala medier

1. HootSuite

Hootsuite logotyp

HootSuite är ett s.k. ”social media management system” som gör det enkelt för dig att genomföra en kampanj parallellt på flera olika sociala mediekanaler.

Med den kostnadsfria versionen av HootSuite kan du även schemalägga när dina inlägg ska publiceras på bl.a. Facebook, Twitter, Google+ och LinkedIn.
I gratisversionen ingår dessutom tre analytiska rapporter för dina sociala profiler.

Länk: https://hootsuite.com/

 

2. TweetReach

Vill du veta vilka dina mest inflytelserika följare på Twitter är? TweetReach mäter hur långt dina tweets sträcker sig och visar vilka läsare de når, – oavsett om de är dina följare eller inte. Ett bra redskap för att mäta effektiviteten av dina tweets, helt enkelt.

Länk: http://tweetreach.com/

 

3. Mentionmapp

Mentionmapp är ett verktyg som visuellt presenterar ditt nätverk på Twitter och visar hur hela nätverket hör samman. Använd Mentionmapp för hitta relevanta personer att följa, eller för att få bättre koll på vilka dina följare egentligen är.

Länk: http://mentionmapp.com/

 

Texter & nyckelord

4. Keyword Density Analyzer

SEObooks Keyword Density Analyzer mäter vilka ord och meningar som är vanligast förekommande på din hemsida. Tjänsten är särskilt effektiv för dig som sökmotoroptimerar en hemsida genom att använda specifika nyckelord i hemsidans texter.

Länk: http://tools.seobook.com/general/keyword-density/

 

5. Hemingway App

Skriver du långa texter på engelska? Då kan Hemingway App vara något för dig.

Kopiera en text och klistra in i Hemingway App, så markeras texten i olika färger beroende på vilka delar som är lättlästa och vilka som inte är det.

Länk: http://www.hemingwayapp.com/

 

E-mail

6. MailChimp

Med MailChimp kan du enkelt skapa och skicka nyhetsbrev som e-post. Tjänsten innehåller många smarta funktioner och är helt gratis (så länge du har under 2000 prenumeranter).

I programmet finns bland annat ett användarvänligt verktyg för att designa nyhetsbrev och dessutom ett analysverktyg för att mäta nyhetsbrevens räckvidd.

Länk: http://mailchimp.com/

 

Omvärld

7. Google Trender

Få reda på populära sökord på Google genom Google Trender.

Du kan se hur intresset av ett särskilt ämne har ändrats över tid och hur sökningar skiljer sig mellan olika grafiska positioner.

Länk: http://www.google.se/trends/

 

8. Google Alerts

Google alerts

Google Alerts är ett mycket användbart verktyg för dig som vill hålla koll på vad folk säger om ett särskilt ämne på nätet.

Allt du behöver göra är att skriva in det sökord som du vill ha uppdateringar om (t.ex. ditt företags namn) och din mailadress, så skickar Google mail till dig, allteftersom ny information tillkommer.

Du kan begränsa din sökning till en viss region och bestämma om du vill ha samtliga resultat eller enbart ”de bästa”.

Använd Google Alerts för att:

– Få veta vad folk skriver om ditt företag, dina konkurrenter eller den bransch du jobbar inom.

– Ge snabb respons om någon skriver något positivt eller negativt om ditt företag.

– Förhindra att personer plagierar texter som du har skrivit.

Länk: http://www.google.se/alerts

 

Övrigt

9. Google Analytics

Vill du veta hur många som besöker din hemsida och varifrån trafiken kommer? I Google Analytics ingår det mesta vad gäller webbanalys.

Om du inte redan känner till tjänsten rekommenderar jag att du läser om den här: https://support.google.com/analytics/answer/1008065?hl=sv

Länk: http://www.google.com/analytics/

 

10. Open Site Explorer

Med Open Site Explorer får du information om (valfria) domäner presenterade för dig, direkt i webbläsaren. Tjänsten har många funktioner och visar bland annat antalet återlänkningar till hemsidan, samt den totala mängden likes och shares i sociala medier.

Notera att du endast kan göra några enstaka sökningar per dag om du är medlem på hemsidan.

Länk: http://moz.com/researchtools/ose


Vilka av ovanstående verktyg använder du mest? Vet du om något annat bra marknadsföringsverktyg?

Lämna gärna en kommentar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *