E-postmarknadsföring: 10 vanliga misstag vid mailutskick

Har det hänt dig att du noggrant planerat ett mailutskick, tryckt på skicka-knappen, för att sedan inse att du har gjort ett pyttelitet misstag?

Det har nog hänt de flesta av oss.

Det där pyttelilla misstaget kan stå en dyrt. Man kan ju tyvärr inte ångra sina mail, –gjort är gjort– och om dina mail en enda gång har fastnat i mottagarens spamfilter är risken stor att dina framtida utskick också kommer att hamna där.

Som tur är lär vi oss inte bara av våra egna misstag, utan även av andras. Därför har jag samlat tio missar som är vanliga att företag gör när de ska skicka e-post till sina kunder.

 

10 vanliga misstag vid mailutskick

1. En typisk titel

En typisk mejltitel
Exempel på en typisk titel som ofta används inom e-postmarknadsföringen.

Känner du igen mailets titel i exemplet ovan? Det gör jag också, – en ordinär titel som varken sticker ut eller gör en särskilt sugen på att läsa mailet.

Det är titeln som avgör om en läsare väljer att öppna mailet eller inte. Med andra ord: om titeln är dålig så spelar det ingen roll om innehållet är bra eller inte, för personer kommer ändå inte att läsa mailet. Därför ska titeln helst vara intresseväckande, unik och återspegla innehållet i mailet.

Det värsta vore såklart att inte ha någon titel alls. Då kan du räkna med att utskicket når fler spamfilter än inkorgar.

 

2. För utstickande innehåll

OM DU SKRIVER SÅHÄR KAN DU RÄKNA MED ATT DINA MAIL KOMMER ATT MARKERAS SOM SKRÄPPOST!!! 🙂

Visst är det viktigt att din text urskiljer sig bland all e-post, men det betyder inte att du kan använda vilka knep som helst. Var sparsam med att smycka dina texter med olika färger och skriv aldrig någonsin hela stycken med versaler. Undvik felstavningar och missade skiljetecken, – om du inte har ett rättstavningsprogram kan du använda www.petnoga.se eller liknande tjänster.

Språket ska vara korrekt, men det betyder inte nödvändigtvis att det ska vara formellt. Om du anpassar texten efter mottagaren kommer du att få fler intresserade läsare.

 

3. Mailet går inte att översiktsläsa

Vi människor har en tendens att alltid försöka hitta genvägar. Samma sak gäller när vi läser en text. Istället för att lusläsa texten, föredrar de flesta av oss att översiktsläsa den.
Kanske är det t.o.m. så att du översiktsläser den här artikeln, – jag klandrar dig inte!

Du kan inte förhindra personer från att översiktsläsa dina mailutskick. De kommer att göra det, oavsett om du vill det eller inte.
Istället bör du göra det enklare för mottagaren att översiktsläsa texten, – så att denne enkelt kan skumma igenom mailet och snabbt skapa sig en uppfattning om dess innehåll. Tydliga, beskrivande titlar och styckeindelning är A och O.

 

4. Överskridna rättigheter

Är du 100% säker på att samtliga mottagare har accepterat att få mail ifrån dig?

Om du skickar e-post till privatpersoner som inte har bett om att få mail ifrån ditt företag, så bryter du mot svensk lag. Därför är det oerhört viktigt att du dubbelkollar att alla mottagare har accepterat att ta emot e-post ifrån dig.

 

5. Synliga mottagare

När du gör ett massutskick, se till att mottagarna inte kan se vilka de andra mottagarna är.

Det händer oftare än vad man kan tro att företag råkar skicka ut sina mail som s.k. carbon copy (CC) istället för blind carbon copy (BCC). Carbon copy innebär att alla som får en kopia av mailet kan se vilka andra som också har fått meddelandet, medan blind carbon copy inte visar vilka de andra mottagarna är.

Det finns flera olika e-postmarknadsföringssystem där det går att skicka e-post direkt till tusentals mottagare utan att man behöver använda sig av kopior, vilket oftast är att föredra.

 

6. Fokus på att sälja

Det är viktigt att dina mail tillför värde till kunden, oavsett om du försöker sälja något eller inte.

 

 

 

 

 

 

Tyvärr är det än idag vanligt med företag som skickar ut mail enbart i syfte att sälja sina produkter. Mottagarna är dock väl medvetna om detta och väljer vanligtvis att inte ens öppna sådana mail.

Före du gör ett mailutskick, ställ dig själv frågan ”varför vill mottagaren läsa detta mail?”. Om du tillför något som mottagaren kan ha nytta av, ökar sannolikheten att denne faktiskt läser mailet. Klicka här för att läsa om innehållsmarknadsföring (content marketing).

Du kan även prova att varje gång du gör ett utskick upprepa mantrat: ”E-post skall tillföra kundnytta” minst tio gånger. Det vore kul att veta om det fungerar eller inte!

 

7. Ingen call to action (CTA)

Dina utskick bör verkligen innehålla någon form av CTA, oavsett om du skriver ett nyhetsbrev, ett säljbrev eller någon annan typ av e-postmeddelande.

Det är bra om mailet åtminstone innehåller en länk till företagets hemsida, eller till er Youtube-kanal, Facebook, eller Twitter.

CTA

 

8. Avsaknad av bild(er)Bild saknas

Har du tänkt att använda bilder i dina mailutskick? Bra. Det brukar ha en positiv inverkan på mottagaren.

Men tänk på att inte använda för mycket bilder. Proportionerna ~30% bild och ~70% text brukar fungera utmärkt.

 

9. Ej testat i flera program

Sådär, du har följt alla ovanstående punkter, ditt mail ser bra ut och du är nu redo att trycka på skicka. Eller?

Glöm aldrig att kolla hur dina utskick ser ut i andra webbläsare och program. Ditt mail kanske ser bra ut i Gmail, på en dator med webbläsaren Mozilla Firefox.
Men hur ser mailet ut i en mobiltelefon som använder operativsystemet Windows 8?

Du fattar min poäng. Testa åtminstone några av de vanligaste programmen innan du gör ditt mailutskick.

 

10. Ingen uppföljning

Alldeles för många företag investerar ofantliga summor på e-postmarknadsföring, utan att därefter analysera resultatet av utskicken.

Hur många personer öppnar mailet? Hur lång tid spenderar den genomsnittliga läsaren på att läsa ditt mail? Ökar företagets försäljning tack vare utskicken?

Det finns mängder av frågor som du kan och bör försöka ta reda på efter att du gjort ett utskick. Som tur är finns det flera gratis analysverktyg som hjälper dig att ta reda på svaren. Exempelvis erbjuder Mailchimp ett sådant analysverktyg, helt gratis.

Lycka till med dina utskick!


 

Vad har du för erfarenheter av att som företag skicka e-post till privatpersoner? Vet du om några vanligt förekommande problem inom e-postmarknadsföringen? Dela med dig i kommentarsfältet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *