E-postmarknadsföring – tips

E-postmarknadsföringens grunder

Om du är en av de som tror att e-postmarknadsföring har nått sitt bäst före-datum, så är det dags att tänka om.

Visst har företag missbrukat användandet av e-post och idag är spam i inkorgen vardagsmat för de flesta. Men kraften av att automatiskt kunna skicka ut tusentals mejl gratis och generera mängder av nya kunder, är helt enkelt för stor för att blunda för.

För om sanningen ska fram är ett bra e-postmarknadsföringssystem synonymt med ordet guldgruva för många företag.
Det bästa av allt är att när du väl har skapat en bra grund till ditt företags e-postmarknadsföring, kommer företagets e-postsystem att sköta sig självt.

Besökare på din hemsida kommer att kunna skriva in sig som prenumeranter till ert nyhetsbrev, så kan e-postsystemet skicka bekräftelsemejl, veckovisa mejl och liknande, helt automatiskt.
Så att du får tid att över till att skriva kvalitativa och informationsrika nyhetsbrev istället.

-Klicka här för att se mitt Youtubeklipp om e-postmarknadsföring-

Varför e-postmarknadsföring?

1. Enkelt att komma igång med

Du behöver ingen masterexamen i programmering för att lyckas skapa ett automatiskt e-postsystem. Tack vare tjänster som MailChimp och ReachMail kan du gratis, snabbt och enkelt komma igång med e-postmarknadsföringen.

2. Automatiskt

När du väl har skapat basen för ert e-postsystem kommer du att utan minsta ansträngning kunna skicka e-postmeddelanden till kunder och klienter. Du bestämmer i förväg när och hur mycket e-post som ska skickas ut och även vem det ska skickas till.

3. Skapa närvaro hos era kunder

För varje gång du skickar mejl som är relevant för era läsare, knyts ett starkare band mellan båda parterna. Mejlen påminner kunderna om att företaget finns och håller kunderna uppdaterade om era senaste nyheter. På sikt skapar bra e-postmarknadsföring lojalare kunder.

4. Marknadsför era produkter och tjänster

Framgångsreceptet för att lyckas med e-postmarknadsföringen är att kombinera innehållsrika nyhetsbrev som är värdefulla för era kunder, med resonemang om varför de ska handla just era produkter eller tjänster.

5. Generera trafik

Ett företag kan i de flesta fall enkelt öka besökarantalet på sin hemsida genom att använda content marketing i sina nyhetsbrev. Även om läsaren inte väljer att köpa en produkt/tjänst så uppkommer oerhört många positiva effekter av att trafiken till hemsidan växer.

Kom igång med e-postmarknadsföringen

Vad som behövs:

Prenumerationsformulär

Till att börja med behöver det finnas en plats där besökare kan välja att prenumerera på företagets nyhetsbrev, erbjudanden eller liknande.

Vanligtvis är detta en typ av prenumerationsformulär i vilket besökare kan fylla i sin e-postadress samt vad för typ av e-post de vill ta emot.
Denna typ av formulär går t.ex. att ha på företagets hemsida eller Facebooksida och går att skapa med olika e-postverktyg.

Prenumerationsformulär exempel

Plattform för att hantera e-post

Det finns flera gratistjänster som gör det enkelt för dig att hantera din e-postmarknadsföring.
Du kan exempelvis använda tjänsten MailChimp för att skicka upp till 12.000 mejl till 2.000 prenumeranter helt gratis.

Dessutom kan du enkelt designa snygga nyhetsbrev, hantera kontaktlistor, skapa prenumerationsformulär och mäta resultatet av utgående mejl.

Färdiga utskick

Det är viktigt att du har förberett olika automatiska utskick innan du uppmuntrar besökare att prenumerera på ert nyhetsbrev. Med de populäraste e-postverktygen kan du bestämma vad för innehåll som ska skickas till dina prenumeranter och när det ska skickas till dem.

Först och främst bör ett bekräftelsemejl skickas till de som precis har påbörjat sin prenumeration. Därefter är det bra att ha (förinställda) utskick som skickas efter en viss tids mellanrum.
Dessa mejl kan t.ex. innehålla information om företaget, er Youtube-kanal, eller era populäraste artiklar.

Det viktigaste är att bra material med jämna mellanrum skickas automatiskt till varje ny prenumerant. Innehållet i utskicken ska såklart stämma överens med det material som prenumeranten i förväg har valt att prenumerera på.

E-poststrategi

Sist men inte minst behövs en strategi för er e-postmarknadsföring, där ni bl.a. bestämmer utskicksfrekvensen samt hur många timmar som ska avsättas till utformningen av era nyhetsbrev. Noggrann planering är nyckeln till en lyckad e-poststrategi.

Utskickens innehåll & struktur

1. Ha en lockande och genomtänkt rubrik.

2. Att ha med en bild är oftast bra, men låt inte den ta för mycket plats. Vanliga proportioner är 70% text och 30% bild.

3. Håll texten kort och koncis och anpassa språket efter mottagaren/målgruppen.

4. Ha med det viktigaste i början av texten.

5. Uppmana till någonting, t.ex. bifoga en ”läs mer”-länk eller en länk till er senaste film.

6. Försök att ha en bra balans mellan mängden sälj-/kampanjutskick och nyhetsbrev/content marketing.

Nyhetsbrev exempel

Hur ofta ska jag skicka nyhetsbrev?

Bild kalender

En tumregler för hur ofta nyhetsbrev ska skickas är –mer än en gång varannan månad– men –mindre än en gång i veckan-. Detta beror såklart på vad för typ av innehåll du skickar och vad prenumeranten har gått med på att ta emot. Det är bättre att börja försiktigt än tvärt om, annars kan dina meddelanden hamna i spamfiltret.

 

Tjänster som erbjuder gratis e-postmarknadsföring


MailChimp

Gratis upp till 12.000 mejl till 2.000 prenumeranter.

ReachMail
Gratis upp till 5.000 kontakter.

 

Tips

– Använd e-postmarknadsföring för att bygga relationer, inte för att sälja produkter.

–  Slipp att fastna i spamfiltret genom att använda ett naturligt och korrekt språk. Undvik att använda hela meningar med capslock och mycket texter med färg.

– Det är olagligt att skicka oönskad e-postreklam till privatpersoner.

– Testa dig fram i lugn och ro. Läs igenom mejlet flera gånger innan du skickar iväg det, så slipper du pinsamheter som felstavningar och missade skiljetecken.

Följ upp och mät resultatet av dina utskick. Du kan bland annat se vilka länkar som läsarna trycker på mest.

– Ha i åtanke att många läser sin e-post i mobilen.

Uppmuntra dina prenumeranter! Ge dem tillgång till exklusivt material, så fortsätter de med största sannolikhet att vara era trogna följare.

Det ska vara enkelt att avsluta en e-postprenumeration. Du vill inte förlora en kund bara för att du förlorar en plats i deras inkorg.

 

Lycka till med mejlandet!

En kommentar till “E-postmarknadsföring – tips”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *