Gratis sökmotoroptimering (SEO) – guide

Gratis sökmotoroptimering

Det existerar i nuläget ingen kostnadsfri metod som garanterar att din hemsida hamnar på första sidan på Google, men med hjälp av enkla SEO-tekniker kan du öka chansen betydligt.

I denna guide får du bland annat tips om gratis sökmotoroptimering som Google själva har bekräftat fungerar. Efter att du har läst den här guiden kommer du förhoppningsvis att på bara några timmar kunna utföra mirakel för din hemsida.

Vad är sökmotoroptimering (SEO)?

Sökmotoroptimering, eller search engine optimization (SEO) innefattar olika metoder för att optimera en webbsidas synlighet bland sökmotorer.

Med hjälp av sökmotoroptimering ökar du chansen till att din hemsida visas högt upp bland sökresultaten på Google, Yahoo! och andra sökmotorer. Ju högre placering din hemsida har, desto fler personer kommer att kunna hitta dit.

 

Första sidan på Google

Varför ska din sida synas på första sidan på Google? Låt oss börja med lite statistik.

Det finns massor av undersökningar där man har studerat hur många personer som besöker en hemsida beroende på hemsidans placering på Google. Resultaten av undersökningarna varierar lite, men här kommer några ungefärliga siffror:

– Mer än 30% som söker efter något på Google besöker det översta resultatet.

– Mer än 15% besöker det andra resultatet.

– Mer än 10% besöker det tredje resultatet.

Mindre än 10% klickar på den andra sidan i sökresultatet.

Därför ska vi se till att din hemsida hamnar på första sidan (och helst överst) när någon Googlar på sökord relaterade till din hemsida!

 

WebbadresserTräffsäker webadress

En bra struktur på din hemsidas webbadresser (URL:er) underlättar för både besökare och sökmotorer att förstå sig på och navigera på hemsidan.

Det finns några särskilt viktiga komponenter för att skapa en lyckad URL-struktur. Webbadresserna bör i högsta möjliga grad vara logiskt uppbyggda och återspegla hemsidans egna struktur.

Besökare ska kunna förstå var på hemsidan de befinner sig och vad sidan handlar om, enbart genom att läsa i adressfältet. Dela gärna in sidan i kategorier och gör det möjligt för besökare att sudda bort ord för att hamna längre bak på sidan.

Exempel: Om du är på sidan www.marknadsförd.se/online/platsbaserad-marknadsforing och tar bort texten ”platsbaserad-marknadsföring” hamnar du istället på www.marknadsförd.se/online.

Tips: Tänk på att det kan vara bra att inkludera relevanta nyckelord i din hemsidas URL:er, då även dessa indikeras i sökmotorer.

 

Innehåll

Det i särklass viktigaste sättet för att få din hemsida att rankas högt på Google är genom att kontinuerligt framställa innehåll av hög kvalitet på hemsidan.

Det är mycket viktigare att skapa bra material till dina besökare än att lägga för stor vikt på sökmotoroptimering. I slutändan är det trots allt hemsidans innehåll som avgör om besökaren vill stanna eller ej och slutligen använda/köpa din produkt eller tjänst.

Kvalitet ska vara hemsidans mittpunkt, – inte sökmotoroptimeringen. Så, skapa grymt material först, sökmotoroptimera sen!

 

Google tycker om:

– Unikt material som inte finns någon annanstans.

– Modernt och uppdaterat innehåll.

–  Nytt material. Försök att publicera något åtminstone 2-3 gånger i veckan.

– Material som besvarar frågor och löser problem.

 

Google tycker inte om:Tycker inte om

– Missledande information. Exempelvis att titeln inte alls hör ihop med artikelns innehåll. Detta märker Google genom att personer som besöker hemsidan snabbt lämnar den igen.

– Kopierat/stulet material.

–  Dubbelt innehåll. Exempelvis att exakt samma text finns publicerat på flera olika ställen på hemsidan.

 

Titeltagg

En av de viktigaste delarna inom sökmotoroptimering är vad du väljer att namnge dina hemsidas titeltaggar till. En sidas titeltagg syns vanligtvis högst upp i webbläsaren, till höger om en så kallad favicon.

Titeltagg
Titeltaggen (rödmarkerad) syns i webbläsaren

Titeltaggen visas dessutom på sökmotorers resultatsidor och det är därför särskilt viktigt att ha beskrivande titeltaggar som innehåller nyckelord. Om ett ord i titeln stämmer överens med ett sökord på Google, kommer det ordet att vara att fetmarkerat.

Titeltagg Google
Titeltaggen (rödmarkerad) syns i sökresultatet på Google.

Vad ska stå i hemsidans titeltaggar?

För bästa resultat ska varje sida på webbplatsen ha en unik titel som kort beskriver sidans innehåll. Om en titeltagg är längre än 50-60 tecken är risken stor att delar av texten inte kommer att synas i sökresultatet på Google.

En enkel, men väl fungerande modell för en bra titeltagg är:

Primärt och sekundärt nyckelord + företagets/hemsidans namn
(Exempelvis: Tipsgratis sökmotoroptimering | Marknadsförd.se)

Alternativt

Företagets/hemsidans namn + primärt och sekundärt nyckelord
(Exempelvis: Marknadsförd.se | Tipsgratis sökmotoroptimering)

Tips: För att skilja nyckelord och företagets/hemsidans namn i titeltaggarna kan du t.ex. använda bindestreck ( – ) eller vertikalstreck ( | ).

 

Metatagg ”description”

Ett utdrag av vad du skriver i description-metataggarna syns på sökmotorernas resultatsidor. Precis som med titeltaggar, bör description-metaggarna innehålla nyckelord och vara beskrivande samt unika på webbplatsens samtliga sidor.

Titeltaggarna och description-metataggarna hör till de viktigaste områdena att sökmotoroptimera, då dessa har en mycket stor påverkan på varje individuell sidas rankning.

Metatagg description
Description-metataggen (rödmarkerad) syns i sökresultatet på Google.

Tänk på att utdraget som syns i sökresultatet i många fall avgör om läsaren väljer att klicka vidare eller inte. För maximerad effekt ska dina texter utmärka sig bland alla beskrivningar i sökresultatet.

Tips: Ungefär 150 tecken är en bra riktlinje för hur lång en description-metatagg bör vara. Om beskrivningen är för lång kommer delar av texten att inte synas i sökresultatet, som i bilden ovan.

 

Återlänkningar, interna länkar och utgående länkar

Förut räckte det med att en sida med hög page rank länkade till en annan hemsida, för att den andra hemsidan skulle börja klättra med raketfart bland sökresultaten på Google. Men riktigt så enkelt är det inte längre (tack och lov!).

Länk

Bra länkar

– Att ha utgående länkar, d.v.s. länkar till andra hemsidor, är oftast bra. Om du länkar till hemsidor som är relaterade till samma ämne/bransch som din hemsida blir det enklare för Google att kategorisera din hemsida.

– Det är mycket bra att ha interna länkar utspritt på hemsidan, d.v.s. länkar som leder till andra delar av din hemsida. Detta förhindrar att besökare ”fastnar” på en sida, för att sedan direkt lämna hemsidan.

– Att kvalitetssidor länkar till din hemsida är generellt sett positivt.

Dåliga länkar

– Om många ”skräpsidor” länkar till din hemsida kan Google börja ana ugglor i mossen. Länkar ifrån kända spamsidor och liknande kan alltså vara negativt för din hemsida.

– Många trasiga länkar på en hemsida kan sända ut signaler att hemsidan inte sköts eller uppdateras ordentligt. Så se till att rensa bort eller korrigera alla trasiga länkar!

Tips: Vet du inte ifall din hemsida har några trasiga länkar? Ingen fara. Det finns massvis med gratis verktyg som kan hitta döda länkar. Personligen så föredrar jag att använda Google Webmaster Tool.

 

Sociala medierPratbubblor

Om du kontinuerligt publicerar bra och intressant material ökar chansen för att din hemsida ska spridas vidare via sociala medier.

När (verkliga) personer länkar till din hemsida ökar inte bara antalet besökare, utan det förbättrar även webbplatsens anseende hos Google. Ett bra anseende innebär vanligtvis en högre placering bland sökresultaten på Google.

Vilka sociala medier du väljer att använda är såklart helt upp till dig själv, men fundera gärna över vilken typ av sociala medier din (hemsidas) målgrupp använder.

Tips: Uppmuntra och gör det enkelt för dina besökare att dela och skriva om din hemsida på sociala medier. Det främjar organisk ryktesspridning och kan förbättra din placering på Google avsevärt.

 

Google+

Som vi redan vet är sociala medier ett oerhört kraftfullt verktyg som låter oss sökmotoroptimera och marknadsföra en hemsida helt gratis. Men om det finns något som är ännu mer kraftfullt, måste det väl ändå vara Googles egna sociala mediekanaler, som Google+ och Youtube.

Förut användes Google+ för bland annat s.k. författarskap/authorship, vilket kunde påverka ett sökresultats utseende, men den funktionen finns inte kvar idag. Däremot tycks det finnas många andra fördelar med Google+ som påverkar hemsidors sökmotoroptimering positivt.

Till exempel om en person som följer din sida och är inloggad på Google+ söker efter något på Google, är chansen större att just din hemsida syns i sökresultatet.

Om du inte redan känner till Google+ så rekommenderar jag att du läser om tjänsten här.

 

Youtube

Youtube är världens näst största sökmotor och ägs av Google. Om du vill mer trafik till din hemsida är det därför oerhört fördelaktigt att ha en Youtube-kanal.

Har du tänkt på att videor ofta dyker upp i sökresultatet när man söker efter något på Google?

Google visar gärna minst en film i sina sökresultat, vilket innebär att även om dina videor inte har så många tittare så kan filmerna ändå komma att konkurrera bland toppresultaten. Jag har haft Youtube-filmer med mindre än 30 visningar som har legat bland toppresultaten på Google för vissa sökord. Superenkelt!

 

Domännamn

Att skaffa ett domännamn är visserligen inte gratis, men det brukar vara mycket billigt och du behöver ha ett domännamn om du ska ha en hemsida. Så jag tänkte ändå ta mig friheten att ge dig några tips om domännamn.

Om du inte redan har ett domännamn:

Det finns några särskilt viktiga saker att tänka på innan du bestämmer vad din hemsida ska heta. För att minimera risken för felstavningar bör domännamnet vara så kort som möjligt, gärna under 15-20 tecken. Långa namn är oftast svårare att både komma ihåg och dela vidare.

Tänk också på att domännamnet ska vara enkelt att stava till, även för någon som enbart har fått namnet presenterat för sig muntligt. Namn och ord som stavas olika men uttalas likadant, – t.ex. engelskans ”to”, ”too”, ”two”/”2”, bör alltså användas med försiktighet (eller inte alls).

Bra att tänka på när du har ett domännamn

Hos en registrar kan du för ett (vanligtvis) billigt pris registrera flera domännamn för att sedan vidarebefordra dem till en och samma webbadress. Till exempel leder  www.marknadsford.se till www.marknadsförd.se.

Vidarebefordring av URL:er går även med fördel att utnyttja om du inte är nöjd med ditt nuvarande domännamn och på samma gång inte vill riskera att förlora hemsidans befintliga besökare.

Tips: Om dina besökare ofta stavar fel på din domänadress så kan du registrera ett nytt domän med samma namn som den vanligast förekommande felstavningen och sedan vidarebefordra den till originalsidan. Fiffigt va?

Sammanfattning

Här kommer en kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i denna artikel.

Innehåll

Att kontinuerligt publicera unikt och relevant material för dina läsare är A och O för att din hemsida ska hamna bland toppresultaten på Google.

Hemsidan

Titeltaggar
Titeltaggar är oerhört viktiga för din hemsidas sökmotoroptimering. Titeltaggarna ska vara unika, innehålla nyckelord och beskriva sidans innehåll. En bra struktur är: Nyckelord | hemsidans namn.

Metatagg ”description”
Se till att varje inlägg och sida på din hemsida har unika description-metataggar. Description-metataggarna ska vara ungefär 150 tecken långa, innehålla relevanta sökord och ge läsaren en tydlig sammanfattning om vad sidan handlar om.

Webbadresser
Hemsidans webbadresser bör vara logiskt uppbyggda för både besökare och sökmotorer. Använd även nyckelord i webbadresserna.

Länkar

Interna länkar – När du skriver ett inlägg, försök att länka till andra sidor och inlägg som redan finns på hemsidan, så att besökare stannar kvar så länge som möjligt.

Utgående länkar – Ha gärna med länkar till andra kvalitetssidor. Det hjälper Google att kategorisera din webbsida.

Sociala medier

Använd samma sociala mediekanaler som din målgrupp använder. Det lönar sig.

Delbar
Gör det enkelt att dela allt material som du publicerar och uppmuntra personer till att dela det. Använd gärna ex. ”dela på Facebook/Twitter/Google+”-knappar på din hemsida.

Youtube
Se till att ha ett aktivt konto på världens näst största sökmotor, – Youtube. Google tycker om filmer och prioriterar gärna dem bland sökresultaten vid en Google-sökning.

Saker att undvika

– Ha inte trasiga länkar på din hemsida.

– Försök inte på något sätt att lura Google.

– Att stjäla/kopiera andras material kan innebära förödande konsekvenser för din hemsida.

– Ha inte dubbelt innehåll på hemsidan, d.v.s. att det finns flera sidor med exakt samma text på hemsidan.

Och sist men inte minst…

Utvärdera! Använd verktyg för att granska antalet besökare till din hemsida och mät vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Du kan till exempel kolla om du får fler besökare till sidor som innehåller många ord istället för kortare texter.

Lycka till med sökmotoroptimerandet!

Har du några egna tips på SEO? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *