Platsbaserad marknadsföring (location based marketing)

Platsbaserade tjänster & platsbaserad marknadsföring

Det kan vara svårt att få ett grepp om vad platsbaserad marknadsföring egentligen är.

Därför har jag sammanställt en övergripande guide som innehåller allt du behöver veta om platsbaserad marknadsföring, så att du kan komma igång med att använda de populäraste platsbaserade tjänsterna.

 

Definition

Med platsbaserad marknadsföring (Location Based Marketing på engelska) menas att en verksamhet når ut med information/reklam till befintliga och potentiella kunder, beroende på deras geografiska position.

Vanligtvis använder företag sig av så kallade platsbaserade tjänster (t.ex. Yelp) för att nå ut till sina kunder. De platsbaserade tjänsterna utnyttjar tekniker som kan känna av var användaren befinner sig, genom användares mobiltelefon.

 

Användare

En användare använder platsbaserade tjänster för att hitta företag i närområdet och få erbjudanden beroende på var han/hon befinner sig.

 

Företag

Ett företag använder platsbaserade tjänster för att nå ut med erbjudanden och rabatter till kunder som befinner sig  i närheten av företaget.

 

Indelning

Platsbaserade tjänster kan indelas i två grupper som kallas för push och pull.

Push – Reklam skickas till användarens mobila enhet. Antingen har användaren bestämt vad för typ av reklam han/hon vill ta emot (opt-in), eller så skickas reklam till användaren utan att han/hon aktivt har begärt detta (opt-out).

Pull – Användaren söker själv efter något via en platsbaserad tjänst och svaret baseras på var han/hon befinner sig.

 

Populära platsbaserade tjänster

Foursquare, Yelp, Facebook (places/check in), Google Places, m.fl.

När en person befinner sig vid, eller checkar in på en särskild plats kan tjänster som Foursquare och Facebook (places/check in) skicka notifikationer om särskilda erbjudanden (push).

Google Places och liknande platsbaserade tjänster baseras däremot på att en person söker efter något via just den applikationen (pull).

Vilken tjänst ska jag använda?

De populäraste platsbaserade tjänsterna skiljer sig åt på många sätt och har olika många användare. Jag rekommenderar därför att du testar dig fram för att se vilken tjänst som passar dig bäst.

Tips: Utforma en kampanj med hjälp av flera platsbaserade tjänster, för att maximera kampanjens spridning.

 

Användningsområden

Använd platsbaserad marknadsföring för att:

1. Locka nya kunder

–  Nå användare av mobila enheter som använder platsbaserade tjänster.

– Skicka automatiskt notifikationer till användare som befinner sig i närheten av din verksamhet.

– När du laddar upp en deal syns detta (vanligtvis) på de platsbaserade tjänsternas hemsidor.

2. Få återkommande kunder

– Erbjud speciella rabatter för kunder som handlar mer än en gång.

3. Belöna stamkunder

– Tilldela unika belöningar till dina största kunder.

Notera att ovanstående punkter kan variera beroende på vilka platsbaserade tjänster du använder.

 

Sprid din platsbaserade kampanj gratis

När du väl har valt vilka platsbaserade tjänster du vill använda och bestämt vad för kampanj som ska verkställas, är det äntligen dags marknadsföra kampanjen.

Det finns flera billiga/gratis metoder för att få dina kunder att använda platsbaserade tjänster. Här är några idéer:

1. Reklam på hemsidan

– Skriv ett inlägg och inkludera länkar till kampanjen.

– Designa och implementera ”reklam” som hänvisar till kampanjen.

2. Marknadsföring via sociala medier

– Berätta i en film på Youtube om kampanjens erbjudanden.

– Skriv om och länka till kampanjen på exempelvis Facebook och Twitter.

3. Marknadsföring inomhus

– Om du har en fysisk lokal som dina kunder besöker, kan du skriva ut och sätta upp papper som informerar dina kunder om kampanjen. Exempelvis vid kassadisken eller entrén.

– Berätta för dina kunder om kampanjen.

 

Utvärdering

Sist, men inte minst, följ upp dina kampanjer!

Många platsbaserade tjänster erbjuder bra analytiska verktyg för att företag ska kunna utvärdera sina kampanjer. När du har använt dessa verktyg några gånger kommer du att förstå vilken typ av kampanj som fungerar bäst för dig.

Tips: Behöver du inspiration? Ta reda på hur andra företag i din bransch har gjort för att lyckas med sin platsbaserade marknadsföring.

 


Vad har du för erfarenheter av platsbaserad marknadsföring? Lämna en kommentar!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *