Vad är inbound marketing?

Inbound marketing går ut på att ett företag lockar potentiella kunder utan att aktivt söka upp dem. Tanken är att företaget med olika metoder ska tillföra material som kunden kan finna värdefullt och som han/hon kan hitta på egen hand.

Exempel på inbound marketing

Inbound marketing = Kunden hittar företaget.

Exempel på inbound marketing kan vara då ett företag marknadsförs genom sociala medier, bloggar, nyhetsbrev, videor eller andra typer av content marketing. Företaget producerar alltså innehåll (vanligtvis online) som är intressant för kunden och som får kunden att hitta företaget.

Vissa menar att bra inbound marketing får ett företag att förtjäna sina kunder, till skillnad från ”interruption marketing” som är en påträngande form av marknadsföring. Inbound marketing kallas ibland för permission marketing.

Vad inbound marketing inte är

Outbound marketing = Företaget hittar kunden

Man kan säga att outbound marketing är motsatsen till inbound marketing. Outbound marketing innebär att företaget använder uppsökande reklam för att nå ut till den potentiella kunden. Exempel på outbound marketing kan vara tv-reklam, telemarketing och direktreklam.

Outbound marketing blandas ibland ihop med termen interruption marketing, men de två termerna har inte samma betydelse.

 


Vad har du för erfarenheter av inbound marketing? Dela gärna med dig!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *