Vad är 4C-modellen? (Marknadsföring)

4C-modellen (Lauterborn’s four Cs) kan användas som ett alternativ till den populära 4P-modellen när man vill definiera ett företags marknadsmix.

Man kan säga att 4P sätter själva försäljningen i fokus, medan 4C är en mer kundorienterad metod som passar bättre för nischad marknadsföring än för massmarknadsföring.

De fyra C:na står för Consumer, Cost, Communication, och Convenience, d.v.s. konsument, kostnad, kommunikation och bekvämlighet.


4C-modellen


 

Konsument

4C:s konsument ersätter 4P:s produkt. Istället för att kategorisera en kund efter en särskild produkt, bör företaget fokusera på att försöka tillfredsställa kundens specifika behov. Detta kan företaget göra genom att ha en dialog med kunden och ta reda på vad kunden vill ha, för att därefter erbjuda en produkt som är skräddarsydd efter kundens behov.

 

Kostnad

4C:s kostnad ersätter 4P:s pris. Kostnad handlar inte bara om priset på en produkt, utan det inkluderar även andra kostnader som uppkommer på grund av köpet.

Exempel: Om man ska köpa en TV kostar det pengar för att åka till butiken och sedan för att frakta hem TV:n. Dessutom kan kostnader tillkomma för försäkringar och vid ett senare tillfälle kanske TV:n måste repareras. Alla dessa utgifter ingår i kostnaden.

 

Kommunikation

4C:s kommunikation ersätter 4P:s påverkan. Kommunikation omfattar all kontakt mellan kunden och företaget. Istället för att det endast är företaget som kommunicerar till kunden försöker man att skapa en dialog mellan båda parterna. Tvåvägskommunikation är särskilt nödvändigt för att företaget ska få information om kundens behov.

 

Bekvämlighet

4C:s bekvämlighet ersätter 4P:s plats. Ett företag bör idag känna till hur deras kunder föredrar att handla. Det handlar inte bara om var kunden köper en produkt, utan det är även viktigt att ha andra faktorer i åtanke. Man kan t.ex. kolla på hur lätt/svårt det är att genomföra ett köp och om det är enkelt att hitta information om produkten.

 

Klicka här för att ladda ner e-boken ”Marknadsföring: Grundläggande modeller 2015” helt gratis.


Vilken modell föredrar du att använda; 4C eller 4P? Berätta gärna varför!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *