Vad är Porters femkraftsmodell?

Porters femkraftsmodell (Porter’s five forces) är en marknadsföringsmodell som används för att avgöra hur hög konkurrensnivån är inom en bransch.

Genom att analysera fem krafter kan man mäta konkurrensens omfattning och därigenom se hur attraktiv branschen är att vara verksam i. Ju större de fem konkurrenskrafterna är, desto hårdare pressas lönsamheten.

De fem krafterna är: Leverantörers förhandlingsstyrka, Kunders förhandlingsstyrka, Substitut för varan eller tjänsten, Konkurrens från nya aktörer samt Konkurrens mellan befintliga aktörer.

 

Porters femkraftsmodell

 


 Kunders förhandlingsstyrka


Kunders förhandlingsstyrka påverkas av hur många alternativ kunderna har att välja mellan när de ska köpa en produkt eller tjänst. Om kunderna har många valmöjligheter blir konkurrensen högre än om det enbart finns ett fåtal alternativ att välja bland.

Exempel: För den som vill köpa frukt finns det många butiker att handla ifrån, t.ex. matvarubutiker, kiosker, tidningsbutiker, eller online. Detta innebär att konkurrensen är hög. Men om man däremot vill köpa en flaska whiskey i Sverige är systembolaget i princip den enda försäljningsplatsen, vilket betyder att konkurrensen är låg.


Leverantörers förhandlingsstyrka


Leverantörers förhandlingsstyrka baseras på hur många leverantörer företag i branschen har att välja bland, samt hur betydande leverantörernas tjänster är för slutprodukten.

Om leverantörerna är många och företagen inte är särskilt beroende av deras tjänster kommer leverantörernas förhandlingsstyrka att vara låg. Men ju färre och viktigare leverantörerna är, desto större blir deras förhandlingsstyrka.


Exempel:
Om en cykelbutik endast har två leverantörer som kan erbjuda cykeldäck är leverantörernas förhandlingsstyrka hög. Dels för att det inte finns några andra alternativ att välja bland -alltså kan leverantörerna ta ut ett högt pris- och dels för att cykeldäck är en oumbärlig del av cykelbutikens slutprodukt; cykeln.

Förhandlingsstyrka

 


 Substitut för varan/tjänsten


Konkurrenskraften substitut för varan/tjänsten grundar sig i hur många alternativ det finns som kan ersätta en vara eller tjänst. Om det finns många alternativ som kan ersätta varan/tjänsten är konkurrensen högre än om det finns få ersättare att välja mellan.

Exempel: Det finns många alternativ till vanlig mjölk, – sojamjölk, havremjölk, mandelmjölk, rismjölk o.s.v. På grund av den stora konkurrensen pressas priserna på produkterna nedåt.

Substitut för varan/tjänsten


 Konkurrens från nya aktörer


Konkurrens från nya aktörer omfattar hur svårt (eller enkelt) det är för nya aktörer att etablera sig på marknaden. Ju svårare det är att starta en verksamhet, desto lägre kommer konkurrensen att vara.

Några orsaker till att det är svårt att etablera sig på en marknad kan vara att:

– Det krävs stora resurser för att bedriva verksamheten.

– Teknologin som används i branschen är mycket avancerad.

– Olika tillstånd krävs för att få driva verksamheten.

 


 Konkurrens mellan befintliga aktörer


Konkurrens mellan befintliga aktörer är det som vi vanligtvis brukar förknippa med ordet konkurrens.

Konkurrensnivån påverkas av hur många aktörer det finns på marknaden som erbjuder en likvärdig produkt/tjänst. Dessutom spelar marknadens tillväxttakt och aktörernas tillgångar en viktig roll för hur lönsam branschen är att vara verksam i.

Konkurrens mellan befintliga aktörer


Om du har några frågor, tankar eller åsikter om Porters femkraftsmodell, lämna gärna en kommentar!

Klicka här för att ladda ner e-boken ”Marknadsföring: Grundläggande modeller 2015” helt gratis.

6 reaktioner till “Vad är Porters femkraftsmodell?”

  1. Hejsan
    Skulle du kunna göra en analys på en skrivare som som är överlägsen andra skrivare på grund av sina tekniska innovationer med hjälp av Porters femkraftsmodell?

        1. Hej!

          Jag rekommenderar att du börjar med att granska H&M:s marknadsmix och gör därefter en konkurrentanalys. Det borde ge dig en bra bild av hur stora de olika konkurrenskrafterna är.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *