Vad betyder Unique Selling Point (USP)?


USP definition


Unique Selling Point eller Unique Selling Proposition (USP) syftar på de unika faktorerna som skiljer ett företags erbjudanden från sina konkurrenters, till exempel särskilda garantivillkor, leveranstider eller att produkten/tjänsten är unik i sig.

En bra USP ska gå att sammanfatta med enda mening och bör beskriva för kunderna vilka fördelarna med erbjudandet är. Konkurrenterna ska inte kunna erbjuda samma sak och USPen ska vara tillräckligt attraktiv för att kunna locka nya kunder.

Det är viktigt att som företag ha definierade USPar för sin produkter och tjänster, då USParna gör erbjudandena mer konkurrenskraftiga på marknaden.
En bra USP får ditt erbjudande att hamna i en division för sig, eftersom ingen annan verksamhet kan erbjuda exakt samma sak som du. Alltså kommer inte kunder att jämföra dina produkter med dina konkurrenters alternativ.

Klicka här för att ladda ner e-boken ”Marknadsföring: Grundläggande modeller 2015” helt gratis.

USP


 Exempel på USPar


Här nedan ser du tre exempel på företag som verkligen har lyckats lyfta fram sina USPar.

FedEx Corporation (logistikföretag): When it absolutely, positively has to be there overnight.

Domino’s Pizza (snabbmatskedja): You get fresh, hot pizza delivered to your door in 30 minutes or less or it’s free.

Fitness 24/7 (träningsanläggning): Träna när du vill, var du vill på över 100 anläggningar.

Notera att alla tre företag utlovar något speciellt till sina kunder. USPar är ofta mycket förtroendeingivande när de beskrivs och marknadsförs väl.


 Hur du bestämmer och utvecklar din USP


1. Definiera vad som är unikt med ditt erbjudande. Det är din USP.

– Är det produkten/tjänsten i sig som är unik, eller är det en kringprodukt, d.v.s. ett komplement till kärnprodukten?

 

2. Kan det unika förstärkas och göras ännu tydligare?

– Om du till exempel erbjuder till största delen ekologiska produkter, går det istället att garantera att det alltid är 100% ekologiskt?

 

3. Vad mer kan bli unikt? Kombinationer kan göra din USP ännu effektivare.

– Att alltid erbjuda gratis frakt och 2 dagars leveranstid är såklart en mer uppseendeväckande USP än att bara erbjuda ett av alternativen.

 

4. Kan du på något sätt skydda din USP?

– Om du har en bra USP kommer förmodligen listiga konkurrenter att snart försöka ta efter den. Därför är det bra om din USP inte går att kopiera, t.ex. genom varumärkesskydd.

 

5. Sist men inte minst; ta fram en mening som beskriver din USP.

– Meningen bör lyfta fram det unika i erbjudandet och beskriva fördelarna med produkten/tjänsten. Sedan är det bara att börja marknadsföra din USP.

 


Har du några andra exempel på bra USPar? Dela gärna med dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *